Makale Listesine Dön...
 
Suyun Önemi

Bilim insanları suyun gerekliliğini anlatmak için ‘Su bir besin ögesidir‘’ demişlerdir. Su, hayatın sürdürülmesinde oksijenden hemen sonra yer alır. Halk deyişinde ise ‘’Su gibi aziz ol’’ derken ithaf edilen kişiye yüklenen anlam suyun yaşamsal öneminin halk kültüründe zaten biliniyor olmasından gelir.
Su, dünyada ve vücudumuzda en fazla bulunan maddedir. 3,5 kg. ağırlığındaki bir bebeğin vücudunda yaklaşık 2,5 kg. su bulunur. Yaşamı devam ettirebilmek için gerekli tüm metabolik süreçler su içinde gerçekleşir.
Vücut suyu, solunum, terleme, idrar, cilt ve dışkı ile kaybeder.

Vücut Suyu İki Yoldan Kazanır
Vücut suyu,  pek çok yolla kaybederken, kazanmak için sadece iki yolu vardır. Bunlardan biri vücudun kendi ürettiği metabolik sudur. Vücut harcadığı enerji kadar su üretir. Günde 2000 kalori harcayan bir kişi 200 ml/gün su üretir. Esasen vücut ihtiyacı olan sıvıyı içecek ve yiyeceklerde bulunan sudan alır. Bu nedenle günlük sıvı gereksiniminin karşılanmasında içilen sıvı miktarı çok önemlidir. Yapılan çalışmalar her gün tüketilen suyun % 20-25’nin gıdalardan % 75-80’nin içeceklerden geldiğini gösterir.
Su gereksinimi ile ilgili araştırmalar, ılıman iklimlerde yaşayan aktif olmayan yetişkinlerin sıvı gereksinimlerinin günde yaklaşık 1- 3,1 litre olduğunu belirtmektedir. Çok sıcak havalarda günlük sıvı gereksinimi artabilir.
İnsanlar, suyu içme suyu, içecekler, veya kendiliğinden su içeren veya hazırlanması sırasında su ilave edilen gıdalardan alır. Sıvı tüketimi susama, alışkanlık, kültürel etmenler, suya erişim ve lezzet gibi faktörlerden etkilenir.

Kafeinli İçecekler Vücuttan Su Kaybına Neden Olur mu?
Düzenli kafeinli içecek tüketen kişilerde,  kafeine karşı tolerans gelişir. Genel olarak bilinenin aksine bu kişiler, kahve, çay ve diğer kafeinli içecekleri içtiklerinde sanıldığı gibi vücutlarının su kaybına neden olmadığı yapılan araştırmalarda görülmüştür.

Yaşa ve Cinsiyete Göre Günlük Sıvı İhtiyacı
Çocuklar     4-8 Yaş        1,4 L (litre)
Erkekler     9-13 Yaş      2,4 L
                   14-18 Yaş  3,3 L
                   19-70 Yaş  3,7 L
Kadınlar   9-13 Yaş    2,1 L
                  14-18 Yaş    2,3 L
                  19-70 Yaş    2,7 L  (toplam içecek su dahil bir günlük sıvı gereksinim miktarı)

Dyt. Süheda İMAMOĞLU

Kaynak: 1-ILSI Kuzey Amerika/Hidrasyon: Yaşam İçin Sıvılar 2009
                 2- Food and Nutrition Board 2004

Süheda İMAMOĞLU
Beslenme Uzmanı