Makale Listesine Dön...
 
Sağlık İçin Her Gün Süt İçin

Yaşamın her döneminde günde iki bardak süt veya süt ürünleri tüketmek sağlıklı kemik ve dişler için gereklidir.
Süt, mikropların üremesine son derece uygun bir besindir. Sağlıklı süt elde etmek için süte üç şekilde ısı işlemi uygulanır.

  1. Pastörizasyon; Marketlerden aldığımız günlük sütlere uygulanan işleme pastörizasyon denir. Süt, 72- 80 derecede 15- 16 saniye süre ile hızla ısıtılıp soğutulur. Bu işlem sırasında  hastalık yapan tüm mikro organizmalar yok edilir. Pastörize sütler, üretiminden dağıtımına kadar olan sürede 4 derecede saklanması gerekir. Buna soğuk zincirin korunması denir. Soğuk zincir kırılırsa sütler bozulur.
  2. Sterilizasyon (UHT- Uzun Ömürlü Süt); Marketlerden aldığımız oda ısısında yaklaşık dört ay bozulmadan kalabilen kutu sütlerdir. 135- 150 derece 1-6 saniyede  hızla ısıtılıp soğutulma işlemi ile elde edilir. Sütte bulunan hastalık yapan ve yapmayan tüm mikro organizmalar yok edilir. Paket açıldıktan sonra buzdolabında bir kaç gün bozulmadan kalabilir.
  3. Kaynatma; Güvenilir yerlerden satın aldığımız açık sütler evde kaynatılarak kullanılmalıdır. Sütün az kaynatılması mikroorganizmaların canlı kalmasına, çok kaynatılması ise vitamin kayıplarına neden olur. Kaynama süresi önemlidir. Süt ateşe konulduktan sonra kaynama noktasına gelmesi beklenir ve 10 -15 dakika karıştırarak kaynatılıp kısa sürede soğutulmalıdır.

Hangi Koşullarda Hangi Sütleri Tercih Etmeliyiz?
Denetimden uzak, sağlıklı koşullarda üretildiğine emin olmadığımız açık sütleri tercih etmemeliyiz. 
Pastörize sütleri bulamadığımız veya saklama koşullarını sağlayamadığımız zamanlarda sterilize sütleri tercih etmeliyiz.  Sterilize sütler herhangi bir katkı maddesi içermezler, ama çok yüksek ısıda işlem görerek elde edilirler. Bu işlem sırasında zararlı mikroorganizmalarla birlikte yararlı mikroorganizmalarda yok olur. Bu nedenle pastörize sütler, strilize sütlere göre öncelikli tercihimiz olmalıdır.

Çocuklarınız süt sevmiyor, yoğurt, ayran, peynir yiyorsa sağlıkları için endişelenmenize gerek yoktur. Sütten alacakları besin ögelerini süt ürünlerinden sağlayabilirler.Burada önemli bir ayrıntı tuz tüketimiyle ilgilidir. Fazla tuzlu yemek vücuttan idrarla sodyum atılmasını sağlar. Fazla sodyum, kalsiyumla birlikte atılır. Peynir seçerken tuz oranı yüksek olmamasına dikkat etmeliyiz.

Süheda İMAMOĞLU
Beslenme Uzmanı