Makale Listesine Dön...
 
Soframızdaki Renkler
Doğru beslenmenin pek çok yönü olduğu gibi doğru beslenmeyi değerlendirmenin de pek çok  pratik yolu vardır. Her öğün sofradaki besinlerin rengine bakarak antioksidanlar ve vitaminlerden  yeterli beslenip beslenilmediğini anlamak mümkündür. Tek renkten oluşan sofralar belirli besin ögelerini içerir.  Çoğu kişi tarafından  yeşil renkli bitkilerin sağlık için yararları bilinir. Diğer renkli sebze ve meyveler de yeşil renkliler kadar önemlidir.  İhmal edilmeleri bir çeşit kötü beslenme modelidir.

Sağlık İçin Hangi Renkleri Neden Yemeliyiz:
Yeşil Besinler: Rengini klorofilden alır. İnsan vücudunda emilebilen lutein göz sağlığı  ve yaşlanmaya karşı etkilidir. B grubu vitaminlerinden folat içerir. Folat bir folik asid bileşiğidir. Folik asid vücudumuzdaki tüm biyolojik olaylarda yer alır. DNA’nın oluşumunda ve kırmızı kan hücrelerinin yapısında bulunur. En fazla koyu yeşil yapraklılarda bulunan folik asidin, ıspanak ve salatalık iyi birer kaynağıdır.

Kırmızı Sebzeler ve Meyveler: Bu sıcak ve canlı rengi  veren laykopen kansere karşı olduça etkili bir antioksidant faktördür. Çilek, böğürtlen, yaban mersini, nar, domates gibi meyve ve sebzelerde bulunan laykopen dokuların yenilenmesini sağlar.

Sarı Meyve ve Sebzeler: Sarı, turuncu renkli meyve ve sebzeler sağlıklı gözler, kaslar ve akciğerler için gerekir . Narenciye grubu meyveler enerji vermenin yanı sıra solunum bozukluklarında olumlu etkileri olduğu kabul edilir. Yetersiz tüketiminde kas krampları ve kas çekilmeleri yaşanır. Karoten kas sağlığından sorumludur. En iyi karoten kaynakları; muz, havuç, kabak ve portakaldır.

Mor Meyve ve Sebzeler:  Antioksidanların farklı bir çeşidi mor renkli sebze ve meyvelerden alınır. Kansere karşı korunmada ve kalp sağlığı için çok yararlıdır. Ayrıca daha iyi bir hafızada etkilidir. En zengin kaynakları; patlıcan, kuru erik, üzüm, kuru üzüm, yaban mersinidir.

Sağlıklı sofralar için gökkuşağı renkleri örnek alınmalı, yenilebilen bitkilerin doğadaki tüm renklerini bir arada tüketmeye özen gösterilmelidir.
Süheda İMAMOĞLU
Beslenme Uzmanı